Lehdistötiedote, Helsinki 12.5.2022

Huoli sotaa paenneista ukrainalaisista lapsista ja halu auttaa heidän sopeutumistaan ympäri Eurooppaa sai suomalaisen Moilon toimimaan. Yritys lisäsi nopeasti ukrainan kielen kehittämäänsä sovellukseen, joka kannustaa lapsia oppimaan kieliä leikin kautta. Moka Mera Lingua on säätiöiden rahoittama ei-kaupallinen sovellus. Se perustuu pedagogiselle ymmärrykselle ja on kehitetty yhdessä opettajien ja alan tutkijoiden kanssa. Kehitystyössä on erityisesti huomioitu myös pienten lasten turvallisuus.

Moka Mera Lingua on lapsille kehitetty sovellus, joka opettaa heille kieliä leikin avulla. Se on suunnattu erityisesti 3–8-vuotiaille lapsille, eikä sen käyttäminen vaadi lukutaitoa. Moka Meran leikkimaailmassa lapset oppivat omaa äidinkieltään puhuvien äänten avulla. Kahden hahmon, hain ja hirviön, seurassa pelataan ja leikitään englanniksi, saksaksi, ranskaksi, espanjaksi, ruotsiksi, norjaksi, islanniksi, tanskaksi, suomeksi, venäjäksi, mandariinikiinaksi ja arabiaksi – ja nyt siis myös ukrainaksi.

Kielen oppiminen on avain kulttuuriin ja mahdollisuuteen tulla ymmärretyksi. Lapset oppivat nopeasti, jos heillä on siihen mahdollisuus, ja erityisesti varhaislapsuus on kriittistä aikaa kielellisen kehittymisen kannalta.

Sovelluksen kehittäjät, yrittäjät Petra Holm ja Suzan Aledin uskovat laadukkaan sisällön auttavan lapsia sopeutumisessa ympäri Eurooppaa.

”Me toivomme, että Moka Mera Linguan avulla tukisimme mahdollisimman monen ukrainalaislapsen intuitiivista kielen oppimista leikin avulla eri puolilla Eurooppaa”, Petra Holm toteaa.

”Leikki kuuluu jokaisen lapsen perusoikeuksiin. Sen avulla lapset oppivat ja valmistautuvat tulevaan. Moka Mera Lingua on tähän turvallinen ympäristö. Erityisen tärkeää tämä on lasten kohdalla, jotka nyt joutuvat elämään turvattomuuden keskellä, jota he eivät ansaitse”, muistuttaa Suzan Aledin.

Säätiöt tukemassa lapsille turvallista ja ei-kaupallista sovellusta

Moka Mera Lingua on ei-kaupallinen sovellus, jonka toteuttaminen on saanut tukea eri säätiöiltä. Yksi sen merkittävistä rahoittajista on Lego Foundation, joka kokee ukrainalaisten lasten turvallisen oppimisen tukemisen tärkeäksi.

”Leikki on yksi tärkeimmistä tavoista, jonka avulla lapset oppivat tärkeitä taitoja. Leikin avulla Moka Mera antaa lapsille työkaluja uuden kielen oppimiseen, mikä on näinä arvaamattomina aikoina erityisen tärkeää. Olemme hyvin ylpeitä siitä, että voimme olla mukana tukemassa näin hienoa hanketta. Olemme toiminnassamme sitoutuneita reagoimaan nopeasti humanitäärisiin kriiseihin ja varmistamaan, etteivät lapset unohdu”, sanoo Lego Foundationin Ukrainan maajohtaja Oksana Roma.

Lego Foundationin lisäksi ukrainan kielen lisäämistä sovellukseen ovat olleet rahoittamassa Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiö sekä Héléne och Walter Grönqvists Stiftelse sr.

Moka Mera Lingua -sovellus on ilmainen ja se on ladattavissa App Storesta  Google Play Storesta.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt:

Moilo, Suomi

Petra Holm, Perustaja, petra.holm@moilo.fi, Tel: +358 408442622

Suzan Aledin, Perustaja, suzan.aledin@moilo.fi, Tel: +358 407104838

Moilo

Moilo on helsinkiläinen luova yritys. Moilon missiona on edistää lasten kehitystä ja kognitiivista oppimista yhdistettynä edistykselliseen teknologiaan yhdistettynä pohjoismaisiin arvoihin. Yritys tuottaa korkealaatuista, innovatiivista, tarinavetoista sisältöä lapsille useilla alustoilla yhteistyössä yliopistojen, pedagogisten asiantuntijoiden ja lasten kanssa. Moilo hyödyntää sisältönsä kautta ”leikin kautta oppimisen” voimaa. Sen toimintatapa perustuu suomalaiseen koulutusjärjestelmään, johon liittyy herkkyys lapsia ja heidän tarpeitaan kohtaan eri yhteyksissä.

LEGO FOUNDATION

LEGO Foundation pyrkii inspiroimaan ja kehittämään huomisen rakentajia; tämän mission se jakaa yhdessä LEGO Groupin kanssa. LEGO Foundation on omistautunut rakentamaan tulevaisuutta, jossa leikin kautta oppiminen antaa lapsille mahdollisuuden tulla luoviksi, sitoutuneiksi ja elinikäisiksi oppijoiksi. Sen työ on leikin uudelleenmäärittelyä ja oppimisen uudelleen kuvittelemista. Yhteistyössä ajatusjohtajien, vaikuttajien, kouluttajien ja vanhempien kanssa LEGO Foundation pyrkii varustamaan, innostamaan ja aktivoimaan mestareita oppimisen kautta. Lisätietoja on osoitteessa www.LEGOfoundation.com.